راهنمای انتخاب و خرید هود آشپزخانه

راهنمای خرید هود مناسب

برای انتخاب یک هود متناسب با فضای آشپزخانه نیازمند اطلاعاتی هستید که در ذیل به آن اشاره میکنیم:

درابتدا لازم است خصوصیات کلی هودهای موجود در بازار را معرفی کنیم سپس انواع مدل های هود به همراه ویژگی آنها را توضیح دهیم.

شدت مکش هودها بین ۳ تا ۴ حالت قابل تغییر است که البته بعضی از شرکت ها مکش هود را تا ۸ حالت افزایش داده اند که در واقع یک دور را به دو تا سه قسمت تقسیم کرده اند. بنابراین در قدرت مکش هیچ تغییری به وجود نیامده است و در مجموع هیچ تفاوتی با هودهای ۳ دور ندارند. هودها به طور کلی به ۵ دسته تقسیم میشوند:

۱.هود شومینه ای

۲.هود مورب

۳.هود جزیره

۴.هود توکار

۵.هود آسانسوری

  • هود شومینه ای:

هود شومینه ای بر روی دیوارنصب میشود و عمدتاً به شکل قیف برعکس است. هودهای شومینه ای غالبا استیل یا ترکیب استیل و شیشه هستند.

  • هود مورب :

هودهای مورب  بر روی دیوارنصب میشوند ونمای بیرونی این هودها شیشه  یا ترکیب شیشه واستیل است. این هودها از لحاظ ظاهر نسبت به هودهای شومینه ای زیبا تر و مدرن تر هستند.

  • هود جزیره ای:

هود های جزیره در واقع همان هودهای شومینه ای هستند با این تقاوت که به جای وصل شدن به دیوار به سقف متصل می­شوند. هودهای جزیره  بسیار زیبا و لوکس می­باشند. این هودها بیشتر در آشپزخانه­های بزرگی که گاز در مرکز آشپزخانه تعبیه شده کاربرد دارند.

  • هود  مخفی توکار :

امروزه بسیاری از مشتران دوست دارند تجهیزات آشپزخانه شان توکار باشد به همین منظور طراحان صنعتی برای این دسته از افراد هودهای توکار طراحی کرده اند که بالای گاز و داخل کابینت قرار میگیرد و شما در ظاهر هودی در آشپزخانه نمی­بینید.

  • هود آسانسوری :

این مدل یکی دیگر از هودهایتوکار است. در حالت آسانسوری دکمه ای برای بالا و پایین بردن هود تعبیه شده که قابل تنظیم است. در نوع موتور بیرونی هم موتور مکنده در بیرون آشپزخانه نصب می­شود که به مراتب صدای کمتری ایجاد می­کند.

تقسیم بندی هود از لحاظ ظاهر:

  • شیشه
  • استیل
  • شیشه-استیل

قطعات تشکیل‌دهنده هود:

  • فیلترها:

تمامی هودها دارای فیلتر هستند و بوسیله آن مقدار زیادی از چربی حاصل از پخت و پز وگرد و غبار موجود در فضای آشپزخانه را جذب می کند. هودهای موجود در بازار معمولا به یکی از دو نوع فیلتر زیر مجهز اند:

 ۱. فیلتر ذغالی

در صورتی ‌که به هر دلیلی امکان نصب هواکش برای شما مقدور نیست، می­توانید از فیلترهای ذغالی استفاده کنید. این نوع فیلترها گرد و غبار و چربی را به خود جذب می‌کنند، گرچه به‌ اندازه هودهای دارای هواکش مؤثر نیستند اما به‌ هر حال تا حدودی موجب پاک ‌ترشدن هوای آشپزخانه می‌شوند. فیلترذغالی بهتراست هر سه ماه تعویض شود. با این حال به علت نداشتن تهویه، دی‌اکسید کربن حاصل از پخت و پز در آشپزخانه‌ به جا می‌ماند که باعث سردرد و خستگی می­شود. در صورت عدم تعویض به موقع این نوع فیلترها ، فشار زیادی به موتور جهت جبران مکش وارد می شود .

  ۲. فیلترآلومینیومی

اکثر هودهای موجود در بازار از فیلتر آلومینیومی بهره می‌برند که قابل شستشو در ماشین ظرفشویی بوده و به‌ راحتی از هود جدا و بسته می‌شود و طول عمر بالایی نیز دارد .تمام فیلترهای هود سانترا آلومینیومی مگنتینگ میباشند.

  • لامپ:

تمامی هودها مجهز به لامپ های هالوژنی یا ال ای دی  یا اس ام دی هستند که به شما کمک می‌کند تا اجاق ‌گاز و غذایتان را بهتر ببینید، همچنین بعضی از هودهای لوکس مجهز به لامپ های تزیینی با قابلیت تغییر رنگ نیز می­باشند،از لامپهای کم مصرف و پر نور اس امدی در تمامیهودهای سانترا استفاده شده.

  • کلید تنظیم‌کننده دور موتور

اکثر هودها دارای سه یا چهار سرعت ( دور موتور ) هستند که می­توانید به وسیله آن میزان قدرت مکش را برحسب میزان آلودگی و حجم هوا تنظیم کنید.

  • ریموت کنترل

بعضی از هودها دارای ریموت هستند که شما با ریموت از هر کجای خانه میتوانید آن را روشن ، خاموش و یا دور موتور را کم یا زیاد کنید و همچنین می­توانید لامپ آن را روشن یا خاموش کنید.

  • کاور یا چکمه ای

هودها دارای کاوری می باشند که به زیباتر شدن نمای خارجی آن کمک میکند و نمی­گذارد لوله و قسمت های داخلی هود مشخص شود، همچنین وجود ۲ کاور بر روی محصولات گروه صنعتی ناب استیل با اندازه های متفاوت باعث می­شود هود قابلیت نصب در انواع کابینت ها با ارتفاع های متفاوت را داشته باشد.

  • فن

با چرخش فن، هوا به همراه ذرات معلق چربی به داخل هود کشیده شده و از بالای هود به سمت خروجی ساختمان هدایت می­شود، فن هودهای موجود در بازار به دو صورت در دو نوع پلاستیکی و فلزی می­باشند. از مزیت فن های فلزی طول عمر بالا و عدم تغییر شکل در اثر حرارت می باشد وبا توجه به مزیت فن فلزی نسبت به پلاستیکی هودهای شرکت سانترا هود  مجهز به فن فلزی میباشند و گارانتی مادام العمر دارند.

  •  لوله خرطومی

هود ها مجهز به خرطومی می­باشند که توسط آن هوای آلوده به خروجی منتقل می شود. خرطومی ها در دو نوع پلاستیکی و فلزی می باشند.

  • مخزن روغن

مخزن روغن با توجه به مدل هودها متفاوت است و معمولا زیر فن نصب می­شود. روغن های موجود در هوا که در بدنه و فن جمع می­شوند با توجه به طراحی خاص هودها به مخزن روغن منتقل می­شود.

هنگام خرید هود به نکات زیر توجه کنید

  • برای سنجش میزان صدای هود آشپزخانه دوراول و دور دوم می‌تواند معیاری مناسب برای سنجش صدای هود باشد. دور سوم یا چهارم که دور آخر است و مکش با شدت بالاست نمی‌تواند معیار مناسبی برای سنجش صدای هود باشد زیرا صدای زیادی تولید می‌شود. در موارد خاص که نیاز به تهویه فوری هوا در اثر سوختگی غذا یا عوامل دیگر است بهتر است از دور آخر استفاده شود.
  • توجه کنید که هود مورد نظرتان دارای فن فلزی باشد زیرا هودهای با فن پلاستیکی بعد از مدتی به علت دفرمه شدن فن و قطعات پلاستیکی به سر و صدا می افتند.
  • میزان صدا ی هود بهتر است زیر ۶۰ دسی بل  باشد. حد مجاز بلندی صدا ۶۰-۶۵ دسی‌بل است که بیشتر از آن صدای بلند محسوب می‌شود.
  • بعضی از مدل‌های هود سنسور حساس به بو و دود دارند به طوری که هود آشپزخانه به طور خودکار با تشخیص وجود دود روشن شده و عمل تهویه را انجام می‌دهد.
  • بهتر است هودی را انتخاب کنید که مکش آن متناسب با فضای آشپزخانه شما باشد؛ زیرا مکش موتور با صدای آن ارتباط مستقیم دارد، در واقع هرچه میزان مکش هود بیشتر شود صدای آن نیز بیشتر می­شود، استفاده از هودهایی با مکش متناسب با فضایی که هود در آن تعبیه می­شود باعث می­شود ضمن جلوگیری از اتلاف انرژی، از ایجاد سر وصدای اضافی نیز جلوگیری به عمل آید.
  • برای آنکه مکش مورد نیاز هود متناسب با آشپزخانه خود را محاسبه کنید ابتدا حجم آشپزخانه خود را به متر مکعب حساب کرده و عدد به دست آمده را در 15 ضرب کنید، به عنوان مثال مکش هود متناسب با یک آشپزخانه 12 متری به ارتفاع 3 متر هودی با مکش 540 متر مکعب بر ساعت است و مکش اضافی باعث اتلاف انرژی در نتیجه خروج هوای گرم در فصل سرد و خروج هوای سرد در فصل گرم می شود.
  • یکی دیگر از مواردی که در مورد صدای هود باید دقت شود میزان تطابق خروجی هود با خروجی آشپزخانه است. قطر خروجی هودهای آشپزخانه باید ۱۲ یا ۱۵ سانتی متر باشد که البته این درحالیست که قطر لوله خروجی منازل در ایران ۱۰،۸ یا ۱۲ سانتیمتر است.حال اگر هودی با خروجی موتور ۱۵ را در آشپزخانه ای با خروجی ۱۰ نصب کنیم این اختلاف باعث میشود  که صدای موتور هود زیاد شود. پس بهتر است  قطر لوله خروجی هود متناسب با  خروجی ساختمان  باشد. به طور کلی قطر لوله خروجی بهتر است ۱۲ در نظر بگیرید. شرایط محلی که هود در آن نصب میشود مطابق جدول زیر میتواند بر روی صدای هود تاثیر بگذارد.

 

خروجی هود درصد کاهش میزان
به ازای دو زانویی 90 درجه ۲۳
به ازای یک زانویی 90 درجه ۱۴
به ازای یک متر افزایش طول لوله خرطومی ۱۰
به ازای یک زانویی 45 درجه ۷
استفاده از تبدیل ۴

 

کنترل کیفیت هودهای سانترا در سه فاز انجام می‌شود. فاز نخست کنترل کیفی قطعات پیش از خرید است تا بخش کنترل کیفیت از استاندارد بودن و تطابق قطعات با نیازهای محصول اطمینان یابند. فاز دوم پس از ساخت اولین نمونه‌ها از محصول و بر روی همین محصولات انجام می‌شود. در این مرحله با دقت زیاد کیفیت محصول نهایی و خروجی فنی آزمایش‌های مختلف محک زده می‌شود و پس از تایید آزمایشگاه کنترل کیفیت تولید محصول آغاز می‌گردد. در فاز سوم تک تک محصولات آزمایش‌های مخصوصی را پشت سر می‌گذارند تا با استانداردهای مستند شده‌ی شرکت سانترا هود  همخوانی داشته باشند:

  • تست نشت الکتریکی و اندازه‌گیری میزان توان
  • تست رطوبت
  • تست میزان قدرت مکش هود
  • تست بالانس فن موتور هود
  • تست میزان سرعت خروجی هوای هود
  • تست میزان شدت روشنایی لامپ
  • تست مقاومت شیشه

ماموریت سانتراهود در راستای جلب رضایت مشتریان در چند مرحله انجام می‌گیرد. در اولین قدم تیم طراحی و توسعه محصولات را طبق نیازهای مشتری طراحی می‌نماید. در قدم بعدی تیم تولید با استفاده از قطعات با کیفیت و استاندارد محصول را ساخته و در اختیار بخش کنترل کیفیت قرار می‌دهد. بعد از این مراحل محصول به بخش شبکه توزیع سپرده می‌شود و در نهایت با به­کارگیری نیروهای ماهر فنی در منازل شما نصب می‌گردد.

امیدواریم با این مقاله کمکی کرده باشیم تا بتوانید هود مناسب خودتان را تهیه کنید.

واحد فروش و بازاریابی شرکت سانترا هود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.